Néphagyományőrző Mester Óvoda éves beszámoló Gödöllői Kikelet Óvoda 2018-19

Pedagógiai programunk, a Néphagyományőrző Pedagógiai Program az ”Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja” szellemében fogalmazza meg a nevelési célokat, feladatokat. Elkötelezettséget vállal az óvodai nevelés értékei és időtálló hagyományai mellett. A népi kultúra azon elemeit építjük be, amelyek igazodnak a gyermekek életkori-, fejlődési sajátosságaihoz és mindennapi életüket gazdagítják.

Személyi feltételek alakulása ebben az évben:

A felnőtt létszámban a törvényi előírásnak megfelelően működtünk, év közben óvónői hiánnyal és sok-sok hiányzással.

  • 9 óvodapedagógus,
  • 4 dajka,
  • 1 pedagógiai asszisztens,
  • 1 óvodatitkár és
  • 1 udvaros látja el a működéshez szükséges feladatokat.

Gyermek létszámunk az októberi statisztika idején 110 fő, majd május végére 112 főre alakult, mely 93%-os feltöltöttséget eredményezett.

Sajátos Nevelési igényű gyermekünk ebben az évben 4 gyermek, 3 beszéd fogyatékos és 1 autisztikus spektrumzavaros. Két gyermek BTM-es.

Idén 37 gyermek kezdi meg iskolai éveit.

Tárgyi feltételek alakulása ebben az évben:

Igyekeztünk a körülményekhez képest minden lehetőséget kihasználni tárgyi ellátottságunk javítására:

  • csoportszobák felszereltségét javítottuk asztalok cseréjével.
  • udvarunkat folyamatosan karbantartjuk, növényzetet frissítjük.
  • informatikai eszközeink adományok hatására bővültek: fénymásolót kaptunk.
  • elektromos eszközeink bővültek porszívókkal.
  • tulajdonos váltásból adódóan a nyári beruházások: nyílászáró cserék, festés.

Szakmai munka eredményessége:

A hagyományok mindennapi életben való éltetése megjelenik a mindennapok tervezésében és megvalósításában. Az évszakok, jeles napok köré épített tevékenységek komplex módon kerülnek megvalósításra a mai kor gyermekeihez, és a régi idők gyakorlatához igazítva. Az óvónők szakmai megbeszélések alkalmával segítik egymást ötletbörze során a jeles napok megvalósításában.

Az elmúlt évek alatt kidolgozott adminisztrációnkat a tanfelügyeleti ellenőrzés hatására újragondoltuk. Tömörebb, rövidebb, de célirányos lett az óvónők legnagyobb örömére.

A nevelési évünk kiemelt feladatai a néphagyományőrzés a mindennapokban, zenei fejlesztés és mozgás fejlesztés. Ezt segítettük a néprajzi ismeretek erősítésével, a megfelelő alapok megszerzését képzéseken, házi bemutatók tartásával egy-egy ünnepkör témában.

 

  • Ősszel kisközösségünk lelkesen készült a Mihály napi vásárra. Sikerült a vásári forgatag sokszínűségéhez méltó programmal megörvendeztetni minden kedves vendéget. Az óvónők mesejátéka mellett a táncház és vásári játékok, portékák gazdagsága tette tartalmasabbá a délutánt.

ősz a termések begyűjtéséről, savanyúság befőzéséről, szüretelésről, szilvalekvár     bográcsban készítéséről szólt. Ezeken az alkalmakon a szülők is részt vehettek,     közösen, énekelgetve dolgoztuk fel a zöldségeket, majd gyerekekkel csinosítottuk a     üvegeket. Márton napi játékok mellett az András napra is kiemelt hangsúlyt     fektettünk: közös  játéktevékenységek kidolgozásával, forgatókönyvek átbeszélésével.     A gyermekek előtérbe kerülésével a délelőttökre helyeztük a hangsúlyt, így     délutánokban a szülők számára a jeles naphoz köthető egy-egy szokást emeltünk ki:     étkekkel kínáltuk őket érkezéskor. Az adventi készülődésben vehettek részt a szülők:     közösen díszítettek, mézest sütöttek a gyerekekkel.

  • A tél sok jeles napja-Miklós nap, Borbála nap, Luca nap- után kellemes, meghitt hangulatot varázsoltunk karácsonyra óvodánkba, melyben a családi ünnepre hangolódást emeltük ki. Ezt erősítette a bejáratnál elkészített jászol és a Premontrei gimnázium diákjainak pásztorjátéka. Az újévet a három király járással kezdtük, szintén a premontrei diákok segítségével.

A telet a farsangi időszakkal zártuk. Óvodánkban három napon át tart a mulatozás,     mely a gyermekek jelmezes bemutatkozása, óvónők tánca mellett farsangi fánk     falatozásával indult és népi táncházzal folytatódott.  Délután fogadtuk a családokat     ügyességi játékokkal és farsangi fánkkal. harmadik nap zárásaként elégettük a     szalmababát, ezzel is elűzve a telet. A felnőttek farsangi báljával zártuk a farsangi     időszakot. A téli időszak sok kézműves lehetőségre adott időt, ahogy elődeinknek     a fonókban, mi is sok textil, agyag és egyéb munkát végezhettünk.

  • A tavasz a megújulás jegyében nagyon sok szabadban tett sétát, kirándulást, túrát eredményez, mely során megélhetik a gyerekek a természet újraéledését. Veteményes kertünkbe, gyógynövényes kertbe sokat ültettünk, gazdagítottuk, közelebb hoztuk a gyermekek számára a természetet a közös kert gondozásával, a környező állattelepek megtekintésével.
  • A húsvéti ünnepre is közös ötletbörzével készültek az óvónők, mellyel gazdagították a gyermekek húsvéti szokásokhoz köthető ismereteit, amit a határjárással zártak.

A március 15-i ünnep katonatoborzó játékait a lányok ehhez köthető tevékenységeivel gazdagították az óvónők: sütés, főzés a katonáknak, sebek ellátása.

Majáliskor a fiúk büszkén várták a lányokat az óvoda udvarán saját kezűleg kivágott és feldíszített májusfa mellett, hogy közös játékokkal, énekekkel köszöntsék a tavaszt.

Az évet idén új játékfüzérrel zártuk, melyet gyermek napi programok után nevelési évünk zárásaként mutattunk be a kedves szülőknek. Témájában a búza útját mutattuk be a NOE képzésben tanultak alapján és az óvónők ötletbörzéjével megtöltve.

Az iskolába menőktől egy közös, egész napos programmal búcsúztunk. A Gödöllői Kutya- és Sportközpontban töltötték a napjukat, majd délután elköszöntek az óvoda környékétől egy búcsúsétával, majd régi fényképek megtekintésével emlékeztek a nálunk töltött időre.

Az egyetemen szervezett, pedagógus napi kézműves kiállításunkat a gyerekek éves munkájából állítottuk össze, melyen jól látható az évszakokhoz, jeles napokhoz kapcsolódó népi kismesterségek adta sokszínűség, természet-közeliség.

Kapcsolataink alakulása:

  • A szülőkkel való kapcsolatunk javításán minden évben sokat dolgozunk az eredményes együttműködés reményében. A szülőkkel közös ünnepek, jeles napok, játszódélutánok, szabadidős programok, mind segítik az együttműködést, a felmerülő problémák könnyebb megoldását a gyermekek érdekében. Ezért minden évben átgondoljuk, és úgy igyekszünk megvalósítani, hogy a szülők számára ne legyen terhelő a sok program, de mégis részesei legyenek a jeles napok szokásainak.
  • Az egyesülettel szorosabbá tettük ebben az évben az együttműködést. Nemcsak az általam végzett munkával, a szakmai napokon való részvétellel – Teréz nap, Ceglédi találkozó-, hanem az akkreditált képzésen és a nyári táboron való részvételünk folytatásával immár harmadik éve.
  • Az egyesületen belüli kapcsolatok erősítését szolgálja az évek óta rendszeres kirándulás, melynek minden alkalommal egy egyesületi óvoda a célpontja. Ebben az évben a Ikladon voltunk, mely kölcsönösen kellemes élményekkel, tapasztalatátadással zárult.
  • Ebben az évben 5 alkalommal látogattak el hozzánk a munkánk iránt érdeklődő Japán csoportok. Szakmai programjuk részeként a délelőtt alatt megismerkedtek az óvodával, általuk választott,  játékba ágyazott tevékenységeket tekintettek meg, majd azt követően beszélgetés keretein belül ismerték meg az óvoda működési feltételeit, a nálunk zajló szakmai munkát, programunkat, kiemelve a hagyományok éltetését a mindennapokban. Az évek óta folyamatos érdeklődés és a tőlük kapott visszajelzés is elismerés számunkra.
  • Ebben az évben több hazai óvodával is sikeres szakmai kapcsolatot alakítottunk ki. Ősszel a Szent István Egyetemmel közös projekt keretében az általunk kidolgozott fenntarthatósági, környezettudatos óvodai foglalkozást két nógrádi kis óvodában mutathattuk be.
  • A Herceghalmi Csicsergő Óvoda valamennyi dolgozója a programunk gyakorlati megvalósításának tapasztalatai miatt látogatott el hozzánk.
  • A város óvodáiban meghirdetett szakmai képzésünket 10 fős létszámmal indítottuk ősszel. Az év során 5 alkalommal találkoztunk, mely alkalmakon egy-egy jeles naphoz kapcsolva néprajzi ismereteket hallhattak és komplex játékbemutatót láthattak az óvónők.

Évünk tartalmassága, eredményessége kollektívánk elhivatott munkájának köszönhető. Szakmai igényességük eredményessége megjelenik a partnerektől kapott visszajelzésekben. Ez erősíti a testület összetartását, toleranciáját egymás iránt.

Ezt érzik a hozzánk betérők és bízunk benne, hogy a családi hangulat töretlen marad a jövőben is.

Gödöllő, 2019.07.01.
Fodor Csilla
Gödöllői Kikelet Óvoda vezetője

<< Előző évi beszámoló