NÉPHAGYOMÁNYŐRZŐ KÖZÖSSÉGÜNK TEVÉKENYSÉGE -Tata

2014-2018. NEVELÉSI ÉVEK
ÖSSZEFOGLALÓ ÉRTÉKELÉSE

  1. Változások óvodai életünkben.

Az elmúlt öt évben nevelőtestületünk változáson ment keresztül. A nyugdíjazások következtében, új kolléganők érkeztek, akik szívesen elfogadták, és magukénak érezték óvodai néphagyományőrző programunkat. Fiatalos aktivitásuk, lendületes hozzáállásuk, jó ötleteik, frissítésként hatott közösségünkre, mely nem jelenti azt, hogy nincs szükségünk a „jó öregek” tapasztalataira, tudására.
Folyamatosan ”szoktatjuk, neveljük” őket, melyet nyitottságukból fakadóan, elfogadnak. Új egyesületi tagokként és munkaközösségi tagokként is üdvözölhetjük őket.
Ez idő alatt a csoportok összetétele is változott. Egyre kevesebb kislány jelentkezett, így a napi életben változásokat kellett alkalmazni. Óvodánkba járt ill. jár néhány „sérült”, hátrányos helyzetű és egyéb problémákkal érkező kisgyermek is. Az integrálásban programunk segített, melyet óvodai kollektívánk következetesen és egységben igyekezett alkalmazni.
Fontos azt a tényt is, változásként megemlítenünk, hogy gyermekeink életét mennyire befolyásolta az elmúlt öt évben egyre jobban előtérbe kerülő digitális eszközök használata. Kiemelkedő feladat volt és folyamatosan az, hogy megtaláljuk az egyensúlyt, és a szülőket különböző fórumokon tájékoztassuk.
Nevelőtestületünk e nehézségek mellett igyekezett a néphagyományőrző programhoz hű maradni, és megvalósítani a programunkban leírtakat ill. a folyamatos megújulás lehetőségével élni.
Fő célunk az elmúlt időszakban sem változott:
– A gyermek harmonikus fejlesztése a néphagyomány-ápolás, a természetóvás gazdag eszközrendszerével.

  • A gyermekben a hagyományok és a természet iránti fogékonyság megalapozása.
  • A néphagyomány-ápolás és a természetszeretet átörökítése a gyermek érzelmein át, a családok aktív együttműködésével.”

A Néphagyományőrző Mester Óvoda címet közösségünk büszkén viseli és igyekeztünk a hétköznapokban is méltók, lenni rá.
Minden tanévet nevelőtestületi értekezlettel kezdtük, melyen közösen határoztuk meg céljainkat, feladatainkat a néphagyományőrző programunkba ágyazva, az adott tanévre lebontva.

  1. Dokumentumaink, melyek a néphagyomány éltető nevelési feladatokat tartalmazzák.

  • Nevelési programunk, ill. annak módosított változata (2013), melyek a néphagyományőrzésen alapulnak
  • Felekezettől független hitoktatásban, ill. nagycsoportosaink úszásoktatásban részesülnek.
  • Gyermekeinkkel népdalokat énekeltünk, népi muzsikát hallgattunk, népzenére táncoltunk, ill. a nagycsoportban képzett táncpedagógussal játszottak, táncoltak heti egy alkalommal.
  • Az egészséges életmód figyelembevételével, az évszakonkénti aktualitásnak megfelelően, étkeztetjük gyermekeinket.
  • A szülők számára, óvodánkat mindenkor nyitottá tettük, hogy betekintést nyerjenek néphagyományőrző programunkba, és ennek megvalósításába, a gyermekek napi életébe.
  • Családi délutánokat, ill. ősszel, évente, szüreti bált szerveztünk.
  • Nagycsoportos gyermekeink, könyvtári élményekkel is gazdagodtak, ahol a könyvek megszeretetésén túl, könyvtári környezetben, népmeséket hallgathattak.
  • Városunk kulturális szervezésében, honismereti foglalkozáson vettek részt nagycsoportosaink.

Óvodai ünnepeinket, jeles napjainkat évszakonkénti rendezésben az Évkör adja:

Őszi ünnepkör.

Mihály nap – szeptember 29.

Dramatikus játékok segítségével elevenítettük meg a szokásokat, hagyományokat, melyeket népdalok, népi mondókák, népmesék tarkítottak. A város szervezésében, hagyományként részt vettünk a LÓVODA napon, melyen saját készítésű, ill. a gyermekek szülei, nagyszülei által készített portékákat árusítottuk, ill. játszóházzal készültünk.

Népmese napja – szeptember 30.
Mindenalkalommal egy népmesét dolgoztunk fel

Márton nap – november 11.
Óvodánk hagyománya szerint, minden évben, családi játszóházat szerveztünk. Meghívott kismesterek, néptáncosok, és élő népzene tette még színesebbé a rendezvényünket.

Az őszi ünnepkörben a következő jeles napokat is figyelemmel kísértük:

  • Kisasszony napja – szeptember- 08.
  • Teréz nap – október 15.
  • Mindenszentek és a Halottak napja – november 01. és november 02.
  • Erzsébet nap – november 19.
  • Katalin nap – november 25.
  • András nap – november 30.

Téli ünnepkör.

Miklós nap – december 06.
Közösen vártuk a Mikulást énekkel, versekkel. Az óvodapedagógusok bábelőadással fokozták a hangulatot.

Luca nap – december 13.
Luca napi szokások, hiedelmek, búzaültetés, kántálás.
Nagycsoportosaink csoportról csoportra járva kántálják jókívánságaikat.

Karácsony – december 24, 25, 26.
Ünnepi készülődés előzte meg: díszítés, koszorú, és adventi naptár készítése, mézeskalács sütése.
Óvodásaink, szülők, vendégek vették körül a feldíszített fát
Vízkereszt – január 06.
Leszedtük a karácsonyi díszeket, bontottuk a fát.

Farsang – vízkereszttől, hamvazószerdáig.
Farsangi szokásokat, hagyományokat elevenítettünk fel.
Álarcokat, jelmezeket, dekorációkat készítettünk. Farsangi fánkot ettünk, jelmez bált szerveztünk, a szülők  jelmezes részvételével.
Farsangi időszak végén kiszebábot készítettünk és nagy zaj, mondókák, rigmusok kíséretében elégettük a kiszét- téltemetés.

A téli ünnepkörökben a következő jeles napokat is figyelemmel kísértük:

Új év – jókívánságokat mondogattunk, malackákat készítettünk különböző technikákkal, anyagokkal.
Vince napja – január 22.
Pál napja – január 25
Gyertyaszentelő Boldogasszony napja – február 02.
Balázs nap – február 03.
Zsuzsanna nap – február 19.
Mátyás nap – február 24.

Tavaszi ünnepkör.

Gergely nap – március 12.
A Fazekas Utcai Általános Iskola diákjai jöttek hozzánk énekekkel, dramatikus játékkal. Néptánc tudásukat megmutatva hívogatták nagycsoportosainkat iskolába. Adománnyal köszöntük meg.

Húsvét – mozgó ünnep.
Húsvéti szokásokat, hagyományokat, elevenítettük fel. A húsvét jelképeink készítésével gyermekeink új technikákat ismerhettek meg, (pl berzselés, írókázás, kasírozás,stb,) ill. játszhattak tojással kapcsolatos játékokat, locsolkodtak, tojást gurítottak.

Májfa állítás – május 01.
A nagycsoportosaink minden évben dramatikus játékok kíséretében felállították a májfát, majd a közös tánc után, színesbe öltöztettük az óvoda fáit, bokrait.

Anyák napja.
Versekkel, énekekkel, természetes anyagokból készített ajándékokkal leptük meg az anyukákat, nagymamákat.

Évvégi játékfűzés
A szülőknek, vendégeknek a nevelési évben megismert mondókákat, népi játékdalokat játszották el a gyermekek a felnőttekkel együtt, melyet az óvodai népi ruhában adtak elő a gyermekeink. Megmutatták hozzátartozóiknak, népzenére történő, gyermektánc tudásukat, mely az utánzáson alapul.

Pünkösd – húsvét után 50 nappal.
Szokások, hagyományok felelevenítése (pünkösdi király, királyné választás) óvodapedagógusaink Pünkösdölő játékfűzést  mutattak be, majd népi játékdalok és közös tánc kíséretében kitáncoltuk a májfát.

Szent György nap – április 24.
Óvodánkban dramatikus játékok kíséretében megelevenítettük a szokásokat, hagyományokat, melyek során, pásztorfurulya kíséretében népdalokat hallgathattak, állatos népmesékre csodálkozhattak rá, természetes anyagokból (gyapjú, bőr, textíliák. stb,) bárányokat, pásztorlegényt készíthettek.

A tavaszi ünnepkörben a következő jeles napokat is figyelemmel kísértük:
Sándor, József, Benedek – meleget hozó napok
Április 01 a Bolondozás napja
Pongrác, Szervác, Bonifác – május 12,13,14-fagyos szentek

Nyári ünnepkör:
Medárd nap – június 08
Péter, Pál napja – június 29.
Szent István ünnepe – augusztus 20.

Óvodánk hagyományos ünnepei:
A gyermekek születésnapjának köszöntése.
A dolgozóink kerek évfordulójának köszöntése.
Gyermeknap, melyet minden évben a gyermekeknek kedves programokkal ünnepeltünk.

  1. Néphagyományőrzéssel kapcsolatos továbbképzések, előadások, rendezvények.

Néphagyományőrző munkaközösségünk már évek óta működik, mely összejövetele alkalmával népdalokat énekeltünk, népi játékokat, hangszereket készítettünk, felkészültünk a szüreti bálunkra, az országos találkozónkra ill. népi kismesterségeket tanultunk.

Kistérségünkben néphagyományőrző munkaközösség működik. A találkozók alkalmával minden évben három kolléganőnk képviselte óvodánkat.

A tatai Kenderke Református Alapfokú Művészeti Iskola által szervezett, néphagyomány-éltető programon alapuló Fürkész 4D komplex népművészeti projektoktatás címmel, 60 órás képzést két Kolléganőnk végezte el.

Az óvodánk minden évben képviseltette magát az októberben, a Szentendrei Skanzenben tartott.

A tavaszi Néphagyományőrző Óvodapedagógusok Országos Találkozóját 2017-ben óvodánk szervezte. „Tiszta, mint a forrás” címmel a találkozó elérte célját, az idelátogató kolléganők, meghívott vendégek, megismerhették, városunkat, szakmai segítséget kaptak a további munkájukhoz.

Óvodánk kollektívája, minden évben jelen volt az országos találkozókon, ahol szakmai tudásunkat, ismereteinket bővíthettük, tájakat, városokat, új embereket ismerhettünk meg.

Szakmai napokat is szervezett városunk, ahol képviseltettük magunkat. A meghívott előadók a gyermek nevelésében nyújtottak segítséget.

Nagycsoportosainkkal részt vettünk, minden évben a Kenderke Református Alapfokú Művészeti Iskola szervezésében megrendezésre kerülő „Sokadalom” címmel megrendezett eseményen, mely népi kultúránkat hívatott képviselni. Gyermekeink népi játékfűzésekkel léptek fel.

Kollektívánk, egyénenként is odafigyelt a szakmai fejlődésre, szakkönyvek, folyóiratok, internet olvasásával, mely tudást, értekezleten osztottunk meg egymással.

Eseményeinkről, hozzászólásainkról időnként a Kaláris c. internetes folyóiratban adunk tájékoztatást.

Gazdag, élmény dús látogatáson voltunk Erdélyben, ahol a szakmai képzésen túl, látogatást tettünk az óvodába.

  1. Néphagyományőrző szemléletű nevelés óvodánkban.

Óvodánk boltíves ablakai, gerendái sugallják, hogy a népművészet tárgyaival díszítsük, mely segítségével gyermekeink megismerkedhetnek régi idők tárgyival, azok nevével, textíliáival, viseletével

Az óvodánk udvarán található egy „Gomba ház”, mely különböző kismesterségek gyakorlásához adott lehetőséget, pl. gyapjúzás, agyagozás, egyszerű kovácsműhely felállítása, festés, bőrözés stb., de alkalmat adott ünnepélyek lebonyolításához is.
Udvarunkon megújultak a játékok is, melyeket az újra épített téglafal vesz körül. Az árnyas fák alatt homokozásra, nyáron, a vízpermet alatti hűsülésre volt lehetőség.
Gyermekeinket minden évszakban sétákra, kirándulásokra vittük, melyek során megismerkedhettek szűkebb és  tágabb környezetükkel, pl. városon belüli kirándulások (Öreg-tó, Cseke-tó, Kálvária –domb, malmok stb,) hajókázás, kisvonatozás. Voltak gyermekeink az Agostyáni Arborétumban, az ŐKO-faluban, Visegrádon a királyi várban, Győrben az állatkertben.
Látogatnak kiállításokat, pl. gombakiállítás, képzőművészeti kiállítást, a várban rendezett időszaki kiállítást, virágkötészeti kiállítást.
A gyűjtött élményeket, a természet adta kincseket az óvoda falain belül dolgozhatták fel gyermekeink.
Szülők, nagyszülők meghívására részt vehettünk szüreten, dióverésen kerti növények betakarításán, szedhettünk gyümölcsöt, ehettünk házias süteményeket.
A dramatikus játékokhoz bővítettük az eszközöket, ill. felújítottuk azokat, pl. kosarak, fejdíszek, falovak, fátylak, koronák, szoknyák, kötények, stb.
A csoport szobák játékait népi játékeszközökkel bővítettük, pl., edények, rongylabdák, anyag gyümölcsök, zöldségek, rongybabák, terítők, ügyességi játékok stb.
Bábkészletünket csoportonként bővítettük, egy-egy népmeséhez ill. fából készült mesefigurákat is vásároltunk.
A gyermekek néptáncos ruhakészletét a Pötörke Néptánc Egyesület segítségével frissítettük ill. a legények számára új ingeket varratunk.
A felnőttek ruhakészlete is bővült, a meglévő mellé, sikerült az Alapítványunkból tulipános ruhát vásárolnunk minden dolgozónk számára. E ruhadarabokat, gyermekeinkkel együtt jeles napokon, ünnepeken viseltük.
Óvodánk saját főzőkonyhával rendelkezik, így lehetőségünk volt, hogy gyermekeinkkel megismertessük a jeles napokhoz, ünnepekhez kapcsolódó étkeket, betarthattuk a böjti időszakokat, főzhessünk teákat, süthessünk mézeskalácsot, süteményeket, kóstolhassunk saját készítésű szörpöket, pl.bodza, csalamádé eltevéshez, must készítéséhez kaptunk segítséget, eszközöket.

Az óvoda kollektívája azonosult a néphagyományőrző szemlélettel és mindenki igyekezett elsajátítani azokat az ismereteket, melyek ezzel a programmal együtt járnak. Nevelési tevékenységünk tudatos, abban a hagyományőrzés a családokkal való együttműködés és a természet szeretet meghatározó szerepet játszik.( ped.programunk)

  1. Partnereink, szervezetek, akikkel együttműködve alakul néphagyomány éltetésünk.

Önkormányzatunk, helyi pályázatok figyelésével, megírásával.

Iskolákkal: Fazekas Úti Általános Iskola ( Többször kaptunk tőlük meghívást is iskolalátogatásra dramatikus, Betlehemes játékokra, zenei élmény átadására, bábozásra, és a Gergely-járással is Ők jönnek hozzánk. Növendékeik jeles ünnepeinken is többször részt vettek,     zenei tudásukkal színesítették azt.)

Kőkúti Általános Iskola (Tanuszodájukban gyermekeink, vízhez szoktatásban, úszás oktatásban részesültek.
Menner Bernát Zeneiskola tanulói és a régi óvodásaink is gyakran visszajártak jeles ünnepeinkre.

Megállapodási szerződést kötöttünk a Móricz Zsigmond Városi Gyermek könyvtárral.

Könyvet kölcsönözhetünk, ill. részt vettünk író-olvasótalálkozójukon, melyen mesét hallgathattak gyermekeink.

Városi Művelődési ház – kiállításaikon, színházi, báb előadásaikon vettünk részt, ill. szakmai és életmód előadásokat hallgattunk.

Pötörke Népművészeti Egyesülettel évek óta jó a kapcsolatunk, rendezvényeinken, játszóházunk lebonyolításánál, koreográfiát tanítottak, táncházat vezettek. A Kincső zenekar tagjai mindig szívesen jönnek.
Kenderke Református Alpfokú Művészeti Iskolával, ahová képzésekre jártunk, ill. meghívást kaptunk, minden évben, a „Sokadalmi” elnevezésű folklór fesztiváljukra.

 

Kuny Domonkos Múzeummal, ahol gyermekeink kilenc alkalommal vettek részt különböző korok megismerésén, melyet múzeumpedagógus tartott, múzeumi kereteken belül.
Tatai és Térségbeli Lovas élet fejlesztő szövetséggel, akik a város honatyáival karöltve szervezik a Lóvoda- napot.

 

Új kapcsolatot is kötöttünk a Tatabányai Jászai Mari Színházzal, ahová óvodásaink, bérelt autóbusszal gyermek előadást láttak.
Kistérségi munkaközösség, Naszály, ahol szakmai segítséget, zenei anyagot kaptunk.
Pikantó Étterem, mely az óvodabálunk lebonyolításában biztosítja a helyszínt, ill. az ellátást.
Juhász Tímea keramikussal, aki ajándékba szánt dísztárgyainkat készítette, ill. gyermekeinknek Márton napon, a játszóház keretében korongozásra, agyag díszek készítésére nyújtott lehetőséget.

Az átfogó értékelésben, beszámolóban igyekeztünk hiteles képet adni az óvodában folyó néphagyományőrző tevékenységünkről, mely során, az évek alatt kollektívánk is fejlődött, változott.
Az érdeklődők számára mindig szívesen adtunk betekintést az óvodánkban folyó munkánkról.
Igyekeztünk ezen öt év alatt a gyermekeinkkel megszerettetni a népi kultúránkat, és mint útravalót tettük tarisznyájukba.

Kelt, Tata. 2018. Pünkösd havában.

Ács Józsefné /Erdős Edit/
Munkaközösségi vezető.

Fiú Ferencné
Óvodavezető

<< Előző évi beszámoló